Jak samodzielnie wymienić olej w silniku?
Teoretycznie wymiana oleju nie powinna stanowić większego problemu nawet dla laika motoryzacyjnego. Teoretycznie, bo w praktyce bywa różnie i chociaż czynność rzeczywiście do trudnych nie należy, to trzeba pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Zatem jak wymienić olej i o czym pamiętać?
Spis treści
Wymiana oleju? – nie zapomnij o tych kilku rzeczach
Zacznijmy od tego, kiedy należy wymienić olej. Pierwsze, to w momencie zakupu używanego samochodu. Oczywiście jeśli sprzedający dokumentuje, że wymienił olej miesiąc, czy dwa przed sprzedażą to jest to zbędne. Ważne, żebyś wiedział, jaki olej został wlany. Druga sytuacja, czysto eksploatacyjna czynność. Dla danego samochodu wg. zaleceń producenta. Czyli po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Wymianę oleju zaleca się również w sytuacji, kiedy został zalany zły typ oleju.
O czym musisz pamiętać?
Zanim zabierzesz się za wymianę oleju pamiętaj, że:
- olej należy dobrać wg. zaleceń producenta,
- przy każdej wymianie oleju należy wlać ten sam rodzaj, co wcześniej,
- każdy typ silnika ma dedykowany olej,
- przy wymianie oleju powinno wymienić się również filtr oleju
Jak to baba za kółkiem, pewnie o czymś zapomniałam, ale wymienione rzeczy są najważniejsze.
Jeśli boisz się ubrudzić to jedź do mechanika, po co masz się męczyć?
Jak wymienić olej?
Odkręcasz, spuszczasz, wymieniasz filtr, dolewasz, sprawdzasz, odpalasz silnik, gasisz. Gotowe. Proste prawda?
Zakładam, że zamierzasz wymienić olej w „domowych” warunkach. Zatem nie masz podnośnika dwukolumnowego. Spokojnie! Wystarczy, że zaopatrzysz się w lewarek, albo podnośnik hydrauliczny typu żaba i podpórki (kobyłki). Na przykład podnośniki i kobyłki Winntec – to wysokiej jakości sprzęt, który posłuży nam na lata użytkowania. Jedynie, o czym musisz pamiętać to fakt, że samochód musi stać prosto i stabilnie. A wysokość, na jaką musisz go unieść, powinna wystarczyć na swobodne odkręcenie korka z miski olejowej i wymianę filtra. Oczywiście łatwiej będzie przeprowadzić wymianę oleju w garażu z kanałem, do czego zachęcam.
Przy wymianie oleju powinno się zrobić płukankę – szczególnie, jeśli nie wiesz jaki olej użyto wcześniej.
Czyli do rozgrzanego silnika (niegorącego) należy wlać specjalną płukankę do silnika. Uruchomić silnik na biegu jałowym i zostawić na 10-15 minut.
Przygotuj miskę lub pojemnik i szmaty. Żeby spuścić olej, najpierw odkręć korek wlewu oleju, następnie pod miskę olejową podstaw pojemnik i odkręć korek spustowy w misce olejowej. Pamiętaj, że na początku olej poleci strumieniem. Międzyczasie oczyść korek i odkręć filtr oleju. Filtr odkręcisz specjalnym kluczem do filtra oleju lub zwykłym płaskim kluczem.
Po spuszczeniu całego oleju zakręć korek spustowy (nie zapomnij zmienić uszczelki na nową) i uzupełnij olej przez korek wlewu. Należy robić to stopniowo 1-1,5 l, odczekać chwilę i sprawdzić poziom oleju. Powtórzyć, aż na bagnecie poziom będzie wskazywał między minimum a maksimum. Pamiętaj, że przelanie oleju, jak i jego zbyt niski poziom to nic dobrego.
Zamknij korek, odpal samochód odczekaj chwilę. Zgaś silnik i sprawdź poziom oleju, a także to, czy nie ma żadnych wycieków.
Co zrobić ze starym olejem?
Oczywiście nie wlewaj go do kanalizacji, czy w inne miejsce. Olej należy zutylizować w sposób do tego przeznaczony, inaczej jest to karalne. Masz dwa wyjścia – oddać olej do warsztatu samochodowego, uprzednio pytając, czy go przyjmie lub oddanie do punktu selektywnej zbiórki odpadów.