Jak poprawnie ruszyć autem, hamować i opuścić rondo na egzaminie? – wskazówki
Umiejętność ruszania autem na pozór wydaje się prosta. To podstawowa rzecz, którą przyszły kierowca musi opanować. Tak samo, jak odpowiednie hamowanie. Te dwa elementy są najważniejsze dla młodego kierowcy.
Dlatego dzisiaj omawiamy podstawę tego, jak poprawnie ruszyć autem. Jako bonus, dowiesz się również, jak poprawnie opuścić rondo.
Spis treści
Jak wygląda praktyczna nauka jazdy?
Jazdy z instruktorem w przypadku kategorii B trwają 30 godzin zegarowych a w przypadku kategorii A – 20. Kursant przekazuje swoją dyspozycyjność instruktorowi i indywidualnie umawiają się, w jakich godzinach będą przeprowadzali kurs praktyczny. Według prawa kursant do ósmej godziny jazd może jeździć w ciągu dnia dwie godziny, dwa razy w tygodniu, natomiast po ósmej godzinie limit ten wynosi 3 godziny dziennie dwa razy w tygodniu. Zajęcia rozpoczynają się od ćwiczeń na placu manewrowym i w miarę gdy umiejętności i pewność siebie kursanta rosną, kurs praktyczny przenosi się na drogi miejskie.
Jak poprawnie ruszyć autem?
Elementami samochodu, na które trzeba zwrócić uwagę są pedały sprzęgła i gazu. A także skrzynia biegów oraz obrotomierz. Żeby poprawnie ruszyć autem, wszystko zaczynamy od wciśnięcia sprzęgła. Przytrzymujemy stabilnie lewą stopą. Następnie ustawiamy drążek skrzyni biegów na pierwszym biegu. Gdy lewą stopą dociskamy sprzęgło, prawą stopę powinniśmy mieć lekko zawieszoną na pedale gazu. Potem należy skoordynować stopniowe odpuszczanie sprzęgła z lekkim dodawaniem gazu.
Patrzymy na obrotomierz tak, aby obroty nie przekroczyły 2500. W momencie gdy mniej więcej dojdziemy do tego pułapu, możemy na około sekundę wstrzymać odpuszczanie sprzęgła, wciąż delikatnie dodając gazu. Dzięki temu samochód ruszy zdecydowanie płynniej i nie szarpnie. Trzeba także brać pod uwagę to, że w każdym samochodzie czułość sprzęgła może się trochę różnić. Z biegiem czasu każdy nowy kierowca nauczy się wyczuwać te różnice i ruszanie samochodem nie powinno stanowić już żadnego problemu.
W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów ruszanie jest czynnością dużo prostszą. Mamy do czynienia tylko z pedałami gazu i hamulca. Wystarczy wybrać bieg „D” (Drive), zwolnić hamulec i dodać gazu.
Jak poprawnie hamować podczas jazdy na egzaminie?
Wiesz już jak poprawnie ruszyć autem, to teraz dawka wiedzy, jak należy hamować.
Hamowanie na egzaminie może pojawić się w dwóch wariantach. Hamowanie w miejscu wyznaczonym – samochód należy rozpędzić do 50 km/h i zatrzymać go w miejscu wyznaczonym przez egzaminatora. W czasie wykonywania tego zadania egzaminacyjnego należy odpowiednio ocenić odległość od miejsca, gdzie należy się zatrzymać. Należy zdjąć nogę z gazu i wcisnąć hamulec, pamiętając jednocześnie by nie zrobić tego zbyt gwałtownie.
Sprzęgło wciskamy dopiero wtedy gdy obroty silnika spadną do około 1200.
Hamowanie awaryjne – jak we wcześniejszym przypadku rozpędzamy samochód do 50 km/h. W momencie gdy egzaminator wyda komendę „STOP” należy energicznie wcisnąć pedał hamulca i zatrzymać auto w jak najkrótszym czasie. A w ostatniej fazie trzeba wcisnąć sprzęgło, aby nie doprowadzić do unieruchomienia silnika. Po zatrzymaniu pojazdu należy upewnić się, czy można kontynuować jazdę.
Jak prawidłowo opuścić rondo i czy na rondzie należy używać kierunkowskazu?
Rondo (skrzyżowanie o ruchu okrężnym) zawsze powinno opuszczać się z prawego pasa. Jeśli znajdujemy się na lewym, przed zjazdem na prawy zawsze musimy upewnić się, że nie ma na nim innego uczestnika ruchu drogowego.
Dopuszcza się manewr jednoczesnego opuszczenia ronda przez dwa auta, ale samochód jadący lewym pasem musi się upewnić, że sąsiedni również chce wjechać w ten sam zjazd i później zająć prawy pas ruchu. Na rondzie trzeba używać kierunkowskazu. Podstawowymi i oczywistymi sytuacjami jest zmiana pasa ruchu (w przypadku rond z kilkoma pasami) oraz podczas zjazdu z ronda.
Materiał partnera Elka School