co oznacza v16
|

Co oznacza V16 – uliczna bestia, czy tylko prototyp?

Wiele osób nieposiadających szczegółowej wiedzy motoryzacyjnej zastanawia się co oznacza v16. Odpowiedź jest bardzo prosta, litera V symbolizuje silnik rzędowy, w którym cylindry umieszczone są w dwóch rzędach w taki sposób, że tworzą one literę V. Numer 16 w nazwie symbolizuje z kolei liczbę cylindrów.

Co to jest V16?

Przede wszystkim ogromną moc, jest to naprawdę misterna i potężna konstrukcja, która zdecydowanie nie koresponduje z dzisiejszymi standardami dotyczącymi ekologii. Silniki v16 można poznać po charakterystycznym, mocnym i zarazem głębokim brzmieniu, które zapada w pamięć.

V16 wady?

Największą wadę tej konstrukcji jest niestety naprawdę ogromne spalanie, jeszcze większe niż w przypadku silnika v12. Współczesna motoryzacja była świadkiem zaledwie kilku modeli samochodów z silnikami z oznaczeniem v16. Silniki V16 są rzadko używane w samochodach, ponieważ V8 lub V12 wytwarzają tyle samo mocy, ale są znacznie tańsze w produkcji i utrzymaniu.

Prototypy V16 i Grand Prix

Wyzwania związanego z ich produkcją podjęło się BMW, Claudio Zampoli oraz Marcello Gandini, a także Ramon Jimenez. W pozostałych przypadkach samochody wyposażone w omawiany silnik pozostały jedynie prototypami, które nigdy nie zostały wprowadzone do masowej produkcji.

Nieliczne silniki V16, które zostały wyprodukowane, były używane w luksusowych i wyczynowych samochodach z wyższej półki ze względu na ich płynność (niski poziom wibracji).

W wyścigach samochodowych V16 był używany w Grand Prix przez samochody wyścigowe Auto Union z centralnie umieszczonym silnikiem, które rywalizowały z Mercedesem w latach 1933-1938.

Alfa Romeo wyprodukowała dwa samochody z silnikiem V16. Tipo 162 (135° V16), który był prototypem i Tipo 316 (60° V16) używany podczas Grand Prix Trypolisu w 1938 roku. Silnik 135° został zaprojektowany przez Wifredo Ricart i dawał 490 KM (370 kW) przy 7800 obr./min, a właściwa moc wynosiła 164 KM (122 kW) na litr

Podsumowanie – co oznacza V16?

Jest to przede wszystkim niesamowite osiągnięcie inżynierii, które na swój sposób stało się wyznacznikiem pewnego limitu, jaki osiągnął człowiek w produkcji jednostek napędowych przeznaczonych dla samochodów. Najlepszym wyznacznikiem, w pełni odzwierciedlającym moc tej konstrukcji jest fakt, iż jej wariant wykorzystywany był, chociażby w napędach lokomotyw, stacjonarnych generatorów prądu, czy statków morskich.

Podobne wpisy