Jak działa silnik benzynowy i diesel? – Prosto i łopatologicznie dla każdego!
Dla świeżych kierowców i laików, hobbystów i zainteresowanych tematyką motoryzacji. Proste objaśnienie dwóch najpopularniejszych rodzajów silników.
Spis treści
Jak działa silnik benzynowy?
Mieszanka benzyny i powietrza przemieszcza się z kolektora dolotowego do wszystkich cylindrów silnika. Naciskając pedał gazu, kontrolujesz ilość powietrza. Wiedz również, że benzyna jest cięższa od powietrza. Jak to się dzieje, że silnik odpala, a auto jedzie? Gdy mieszanka benzyny z powietrzem znajduje się w cylindrze, świeca zapłonowa ją zapala, powodując jej rozszerzanie się i spalanie z dużą siłą. Następnie ekspansja spada na tłok, który jest przymocowany do wału korbowego. Z kolei wał korbowy jest przymocowany do kół zębatych i osi, co powoduje obracanie się tylnych kół samochodu.
Większość silników jest czterosuwowych, co oznacza, że ich tłoki wykonują cztery ruchy w jednym cyklu mocy: po pierwsze, mieszanka powietrza wtryskiwana do cylindra, naciskając tłok w dół na jeden obrót. Kiedy tłok ponownie porusza się w górę, mieszanina jest ściskana. Świeca zapłonowa zapala się, powodując rozszerzenie sprężonej mieszanki. Ostatni skok następuje, gdy spaliny wydostają się przez rurę wydechową.
Jak działa silnik diesla?
Silniki wysokoprężne (diesla) mają system wtrysku z zapłonem samoczynnym. W układzie o zapłonie samoczynnym paliwo do silników wysokoprężnych jest wtryskiwane do komory spalania silnika i zapalane przez wysokie temperatury osiągane podczas sprężania gazu przez tłok silnika. Wiele aut z silnikiem wysokoprężnym ma dodatkowe elementy oczyszczania spalin, które redukują cząstki stałe i rozkładają niebezpieczne emisje tlenków azotu (NOx) na nieszkodliwy azot i wodę.
Różnica między dieslem, a benzyną
Podstawowa różnica między silnikiem wysokoprężnym a benzynowym polega na tym, że w silniku wysokoprężnym paliwo jest wtryskiwane do komór spalania przez dysze wtryskiwaczy paliwa, kiedy powietrze w każdej komorze zostało poddane tak dużemu ciśnieniu, że jest wystarczająco gorące, aby się zapalić. W benzynie natomiast jest zapłon iskrowy (świece zapłonowe), który zapala mieszankę powietrza i benzyny.
- Akumulator: dostarcza energię elektryczną do uruchomienia silnika oraz zasila elektronikę w samochodzie.
- Elektroniczny moduł sterujący (ECM): steruje mieszanką paliwową, czasem zapłonu i układem emisji; monitoruje pracę pojazdu; chroni silnik przed nadużyciami; oraz wykrywa i rozwiązuje problemy.
- Układ wydechowy: kieruje spaliny z silnika na zewnątrz przez rurę wydechową. Trójdrożny katalizator ma na celu zmniejszenie emisji spalin z silnika w układzie wydechowym.
- Układ wtrysku paliwa: ten system wprowadza paliwo do komór spalania silnika w celu zapłonu.
- Przewód paliwowy: metalowa rura lub elastyczny przewód (lub ich kombinacja) przenosi paliwo ze zbiornika do układu wtrysku paliwa silnika.
- Pompa paliwowa: pompa, która przesyła paliwo ze zbiornika do układu wtrysku paliwa silnika przez przewód paliwowy.
- Silnik spalinowy (z zapłonem iskrowym): W tej konfiguracji paliwo jest wtryskiwane do kolektora dolotowego lub do komory spalania, gdzie jest mieszane z powietrzem, a mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana przez iskrę ze świecy zapłonowej.
- Silnik spalinowy (z zapłonem samoczynnym): W tej konfiguracji paliwo jest wtryskiwane do komory spalania i zapalane w wyniku wysokiej temperatury osiąganej przy silnym sprężeniu gazu.
W silniku diesla:
Zbiornik płynu DEF (DEF): Zbiornik ten zawiera płyn wydechowy silnika Diesla, wodny roztwór mocznika, który jest wtryskiwany do strumienia spalin podczas selektywnej redukcji katalitycznej.