Lubisz dbać o samo­chód, a może zupeł­nie nie zwra­casz uwagi na bez­względną czy­stość auta i bywasz na myjni tylko wtedy, kiedy auto pokrywa się pie­rzynką kurzu? Poznaj zupeł­nie inne obli­cze dba­nia o samo­chód. Dowiedz się co to jest deta­iling i jak wpływa na samo­chód.

Przesadne dbanie o czystość, czy nowy wymiar kosmetyki samochodowej?

Jeśli masz stycz­ność pierw­szy raz z tym tema­tem, to pew­nie zasta­na­wiasz się co to jest deta­iling i dla­czego ostat­nio jest tak popu­larny. Ktoś, kto trak­tuje samo­chód jedy­nie jako maszynę do prze­miesz­cza­nia się z punktu A do punktu B, może tego nie zro­zu­mieć. Macha­nie małym pędzel­kiem w szcze­li­nach kok­pitu? Spe­cjalne kosme­tyki? Odpo­wied­nie ścierki? To prawda, ale to tylko uła­mek deta­ilingu.

Teoretycznie detailing można opisać w dwóch zdaniach. Jest to dbanie o samochód z zewnątrz i wewnątrz. Z każdym najmniejszym detalem i śrubką. Praktycznie na detailing składa się o wiele więcej procesów niż tylko czyszczenie wnętrza czy mycie pojazdu na dwa wiadra.

Co to jest detailing?

Na detailing składają się takie procesy jak mycie, czyszczenie pojazdu, ale również renowacja i odnowa powłoki lakierniczej, czy zabezpieczanie lakieru specjalnymi powłokami. Niektóre rzeczy można wykonać w zaciszu własnego garażu, hobbystycznie. Jednak, jeśli nie ma się o tym pojęcia, albo zwyczajnie nie lubi sprzątać to najlepiej powierzyć swoje auto profesjonalistom. Sam detailing dzieli się na wewnętrzny i zewnętrzny.

Detailing zewnętrzny

Pod tym pojęciem kryją się wszelkie procesy dotyczące karoserii, jak i zewnętrznych elementów plastikowych. Silnika, kół, czy nawet szyb. Mycie detailingowe metodą na dwa wiadra, to bardzo popularny sposób na dokładne umycie karoserii. Polega na tym, że w jednym wiadrze znajduje się czysta woda, a w drugim woda ze środkiem myjącym. Wiadro z wodą powinno mieć również sitko, które „odcedza” brud. Taki sposób mycia karoserii jest bardzo dokładny, a przede wszystkim w ten sposób nie rozmazuje się brudu, ani nie rysuje lakieru np. drobinami piasku.

Kolejna rzecz to polerowanie, korekta i renowacja lakieru. W dobrych studiach detailingowych w ten sposób usuwa się wszelkie mankamenty lakieru np. hologramy, płytkie i głębokie rysy, przywraca blask auta i wydobywa głębię koloru. Do pielęgnacji detailingowej zalicza się również woskowanie lakieru. Dekontaminacja i deironizacja, glinkowanie, które są zabiegami przygotowującymi karoserię do dalszych etapów opisanych powyżej.

Do procesów wykorzystywanych w pielęgnacji auta zaliczają się również wszelkie powłoki ochronne, które zabezpieczają karoserię:

  • ceramiczna,
  • hydrofobowa,
  • tytanowa,
  • tytanowo-ceramiczna,
  • kwarcowa.

Osobną, a jednak dość często łączoną w studiach detailingowych usługą jest car wrapping. Czyli oklejania aut folią zmieniającą kolor lub folią PPF (ochronna). Również jest to sposób na zabezpieczenie lakieru.

Detailing wewnętrzny

Tutaj zaliczamy wszelkie zabiegi takie jak: renowacja plastików, pranie tapicerki, odkurzanie, czy czyszczenie kokpitu i plastików w aucie. Do tego celu wykorzystuje się najczęściej pędzle i dedykowane kosmetyki. Jednak uwaga! Nie polega to na przetarciu kokpitu szmatką nasączoną plakiem. Kiedy sprząta się wnętrze pojazdu, to nie pomija się najmniejszego elementu. Wszelkie zakamarki, kratki nawiewów, klamki, przyciski. Czyści się dosłownie wszystko. Każdy element wewnątrz.

Nie pucuj, bo i tak szybszy nie będzie – po co właściwie tak dbać o detale?

To zależy, z której strony patrzeć. To jak z Rabinami. Jeden powie tak, a drugi inaczej. Jeśli ktoś jest hobbystą, to robi to dla przyjemności i po to, aby utrzymać swoje auto zawsze w nienagannym wyglądzie i dbać o stan lakieru. Kolejna grupa osób to handlarze, którzy korzystają z usług detailingowych, aby przygotować auto do sprzedaży. Trzecia grupa to miłośnicy czystości, dla których samochód to coś więcej niż pudło na czterech kołach. Oczywiście to mój prywatny podział na grupy, który myślę, nie odbiega znacząco od rzeczywistości. Jedno jest pewne. Wszystko zmierza ku temu, aby dbać o auto i zabezpieczać karoserię, elementy nadwozia pojazdu. A w efekcie przedłużyć maksymalnie ich trwałość i atrakcyjny wygląd.