ruszanie na półsprzęgle
|

Ruszanie na półsprzęgle – dlaczego tego nie robić?

Dlaczego nie należy ruszać na półsprzęgle? Taki styl jazdy kierowcy wpływa negatywnie na szybkość zużycia się tarcz sprzęgła i innych jego elementów. Ruszanie na półsprzęgle skróci czas żywotności sprzęgła i jego podzespołów, co spowoduje szybszą jego wymianę i niemałe jej koszty.

Dlaczego sami przyczyniamy się do szybszego zużywania sprzęgła?

Wciśnięcie pedału sprzęgła w czasie jazdy powoduje oddzielenie przekładni od wału korbowego, co umożliwia nam zmianę biegu. Jazda na półsprzęgle, czyli przy częściowym wciśnięciu pedału sprawia, że tarcze trą o koło zamachowe, zamiast je dociskać. W przypadku, gdy prawidłowo wykonujemy tę czynność podzespoły pracują prawidłowo. Czyli mamy docisk do koła, a nie tarcie o nie. Ruszanie na półsprzęgle i utrzymywanie tego sposobu jazdy przez dłuższy czas powoduje, że tarcze trą o siebie i degradują swoje właściwości.

Zdarza się, że kierowcy z przyzwyczajenia ruszają tak za każdym razem, a nawet nie zwalniają sprzęgła całkowicie przy zmianie kolejnych biegów. Przyczyną bywa rutyna, wygoda czy źle dobrane obuwie albo nieprawidłowa pozycja za kierownicą.  Zachowanie takie u siebie najłatwiej zauważyć podczas jazdy w korku, gdy konieczne jest częste ruszanie i hamowanie. Jednak zdarza się, że doświadczony kierowca rusza w nieprawidłowy sposób także w warunkach, które do tego nie zmuszają.

Jak ruszanie na półsprzęgle wpływa na jego eksploatację?

Jeśli nieprawidłowo wykonujemy manewr rozpoczęcia jazdy i ruszanie na półsprzęgle zdarza się częściej, niż w przypadku prawidłowego zachowania, zaobserwujemy szybsze zużycie się tarcz, lub całego sprzęgła. Sprzęgło zacznie się ślizgać – dodając mocy, zauważymy zwiększone obroty silnika, jednak pojazd odpowiednio nie przyspieszy. W takim wypadku niezwłocznie należy zgłosić się do serwisu, by złe działanie jednego elementu nie uszkodziło kolejnych, a nasze korzystanie z dróg było bezpieczne.

W przypadku podobnych problemów najprawdopodobniej konieczna będzie wymiana całego, kompletnego sprzęgła. Żeby wydłużyć żywotność sprzęgła, warto pamiętać, by każdorazowo po zmianie biegu zdejmować stopę z pedału sprzęgła i stawiać ją na przeznaczonym do tego miejscu – wyraźnym podeście dla lewej stopy, który występuje niemal w każdym samochodzie osobowym.

Trwałość sprzęgła istotnie zależy od techniki jazdy. Oprócz jazdy na półsprzegle, także szybkie, zrywne ruszanie czy gwałtowne puszczanie pedału również wpływa negatywnie na żywotność sprzęgła.

motopodprad.pl

Podobne wpisy