Ruszanie na półsprzęgle – dlaczego tego nie robić?
Dlaczego nie należy ruszać na półsprzęgle? Taki styl jazdy kierowcy wpływa negatywnie na szybkość zużycia się tarcz sprzęgła i innych jego elementów. Ruszanie na półsprzęgle skróci czas żywotności sprzęgła i jego podzespołów, co spowoduje szybszą jego wymianę i niemałe jej koszty.
Spis treści
Dlaczego sami przyczyniamy się do szybszego zużywania sprzęgła?
Wciśnięcie pedału sprzęgła w czasie jazdy powoduje oddzielenie przekładni od wału korbowego, co umożliwia nam zmianę biegu. Jazda na półsprzęgle, czyli przy częściowym wciśnięciu pedału sprawia, że tarcze trą o koło zamachowe, zamiast je dociskać. W przypadku, gdy prawidłowo wykonujemy tę czynność podzespoły pracują prawidłowo. Czyli mamy docisk do koła, a nie tarcie o nie. Ruszanie na półsprzęgle i utrzymywanie tego sposobu jazdy przez dłuższy czas powoduje, że tarcze trą o siebie i degradują swoje właściwości.
Zdarza się, że kierowcy z przyzwyczajenia ruszają tak za każdym razem, a nawet nie zwalniają sprzęgła całkowicie przy zmianie kolejnych biegów. Przyczyną bywa rutyna, wygoda czy źle dobrane obuwie albo nieprawidłowa pozycja za kierownicą. Zachowanie takie u siebie najłatwiej zauważyć podczas jazdy w korku, gdy konieczne jest częste ruszanie i hamowanie. Jednak zdarza się, że doświadczony kierowca rusza w nieprawidłowy sposób także w warunkach, które do tego nie zmuszają.
Jak ruszanie na półsprzęgle wpływa na jego eksploatację?
Jeśli nieprawidłowo wykonujemy manewr rozpoczęcia jazdy i ruszanie na półsprzęgle zdarza się częściej, niż w przypadku prawidłowego zachowania, zaobserwujemy szybsze zużycie się tarcz, lub całego sprzęgła. Sprzęgło zacznie się ślizgać – dodając mocy, zauważymy zwiększone obroty silnika, jednak pojazd odpowiednio nie przyspieszy. W takim wypadku niezwłocznie należy zgłosić się do serwisu, by złe działanie jednego elementu nie uszkodziło kolejnych, a nasze korzystanie z dróg było bezpieczne.
W przypadku podobnych problemów najprawdopodobniej konieczna będzie wymiana całego, kompletnego sprzęgła. Żeby wydłużyć żywotność sprzęgła, warto pamiętać, by każdorazowo po zmianie biegu zdejmować stopę z pedału sprzęgła i stawiać ją na przeznaczonym do tego miejscu – wyraźnym podeście dla lewej stopy, który występuje niemal w każdym samochodzie osobowym.
Trwałość sprzęgła istotnie zależy od techniki jazdy. Oprócz jazdy na półsprzegle, także szybkie, zrywne ruszanie czy gwałtowne puszczanie pedału również wpływa negatywnie na żywotność sprzęgła.
motopodprad.pl