Każda opona niezależnie od tego, przez jaką firmę została wyprodukowana, posiada na rancie oznaczenia, które mówią nam o dacie produkcji, szerokości czy wysokości. Odpowiednia interpretacja pozwoli ci dowiedzieć się czegoś więcej o danym produkcie. W jaki sposób odczytywać oznaczenie opon? Co mówią nam litery i cyfry umieszczone na bocznej części każdej opony?

Oznaczenie opon datą produkcji

Pierwszą rzeczą, którą warto się zainteresować, kupując oponę, jest data jej produkcji. Guma wraz z wiekiem traci swoje właściwości, a to przekłada się na gorsze prowadzenie pojazdu. Informacja ta zakodowana jest w formacie czterocyfrowym.

Oznaczenie 0821 to dla Ciebie informacja, że dana opona została wyprodukowana w 8 tygodniu 2021 roku. Reszta cyfr i liter poprzedzających „jajko” razem z nim tworzy numer DOT opony. Czyli numer seryjny.

oznaczenie daty na oponie

Wysokość i szerokość opony

Jednym z najważniejszych parametrów, który umożliwia dobranie rozmiaru opony do felg zamontowanych w naszym aucie, jest jej rozmiar. Nie chodzi o samą średnicę, ale także szerokość i wysokość opony. Źle dobrane parametry mogą skutkować tym, że nie będziesz w stanie normalnie użytkować danej opony, ponieważ będzie ona ocierać o nadkola.

rozmiar opony

Oznaczenie 155/65 R14 – pierwszy człon pokazuje nam szerokość opony w milimetrach (155). Drugi to stosunek wysokości do szerokości, który wyrażony jest w procentach. Fachowo nazywa się to profil opony. W tym przypadku wysokość stanowić będzie 65% ze 155 mm. Czyli 113,75 mm. Z kolei cyfra 14 oznacza średnicę wyrażoną w calach. Za symbolem R14 znajduje się jeszcze oznaczenie 75T, którego nie widać na zdjęciu. Jest to maksymalne obciążenie, jakie może przenieść opona (75) przy maksymalnej prędkości, czyli indeks nośności opony (dla tej to 387 kg). Natomiast oznaczenie literowe (T) to indeks prędkości, który dla tej opony wynosi dopuszczalną maksymalną prędkość 190 km/h.

Oznaczenia literami i napisami na oponach

Na każdej oponę oprócz wyżej wymienionych informacji znaleźć można oznaczenia literowe, które opisują pozostałe parametry opon, które mogą różnić się w zależności od producenta i rodzaju opony (letnia, zimowa, wielosezonowa). Do najczęściej używanych zaliczyć można:

  • R – opona radialna,
  • D – diagonalna,
  • B – opasana,
  • Tubeless – bezdętkowa (większość opon jest bezdętkowych),
  • Direction/Rotation – kierunek obracania się opony (w oponach kierunkowych),
  • Inside/Outside – montaż opon kierunkowych,
  • RFT – opona run flat (oznaczenie może być różne, zależne od producenta i zastosowanych materiałów).

Indeks prędkości – oznaczenie opon samochodów osobowych

Index prędkości może być nazywany również z angielskiego jako „Speed Index” w skrócie SI. Index oznacza maksymalną prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie. SI nie są przypadkowymi oznaczeniami, które wymyślił sobie producent. Index prędkości dla danej opony wyznacza się podczas testów laboratoryjnych. Gdzie opona poddawana jest testowi granicznej wytrzymałości. Odbywa się to za pomocą specjalnego bębna, który kręci się z daną prędkością. Do niego natomiast dociskana jest opona.

  • P – 150 km/h
  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V – 240 km/h
  • ZR – pow. 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h

Podane oznaczenia indeksu dotyczą jedynie opon w samochodach osobowych.

Znając te wszystkie oznaczenia, jesteś w stanie dowiedzieć się niezbędnych informacji o oponach. Zdecydowanie ułatwi ci to wybór nowych opon do samochodu. Pamiętaj również, że w polskim prawie wystawanie opony za rant nadkola jest karalne. Ma to związek z przyczepnością pojazdu na drodze i prawidłowym utrzymaniem samochodu w torze jazdy. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są różne style tuningu samochodów i jednym z nich są właśnie wystające opony. Dla fanów tuningu ryzyko zabrania dowodu rejestracyjnego nie jest jednak straszne, bo interwencja policji nie zawsze musi zakończyć się zabraniem dokumentu.