Coraz więcej producentów uzupełnia swoje oferty o auta elektryczne. To ciekawe rozwiązanie będące alternatywą dla popularnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Czy zakup auta elektrycznego to same zalety? Odpowiadamy!

Czy eksploatacja auta elektrycznego naprawdę jest ekologiczna?

Ogromną zaletą aut elektrycznych jest to, że nie wytwarzają dwutlenku węgla do atmosfery podczas jazdy. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w świetle coraz bardziej zaostrzanych norm unijnych, które wymuszają mniejszą produkcję CO2 przez silniki tradycyjne. To z kolei wpływa na ich wydajność i trwałość. W przypadku silników elektrycznych producenci nie mają tych ograniczeń, dlatego wytwarzane jednostki napędowe są coraz bardziej efektywne.

Z badań prowadzonych przez szwedzki koncern Volvo wynika, że auto elektryczne, które przejedzie 200 tysięcy kilometrów, pozostawia po sobie ślad węglowy mniejszy o 15% od zwykłego „benzyniaka” z analogicznym przebiegiem.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że ekologiczność aut elektrycznych zaczyna się… po wyjeździe z fabryki. Sam proces wytwarzania ogniwa, które zostanie zamontowane pod maską, generuje duże ilości dwutlenku węgla.

Koszty dodatkowe przy zakupie auta elektrycznego, o których powinieneś pamiętać

Auta elektryczne uważane są za drogie w zakupie, ale za to tanie w eksploatacji i jest w tym sporo prawdy. Za nowego „elektryka” z salonu zapłacisz nawet 20–25% więcej niż za samochód z silnikiem benzynowym, ale dalej jest już tylko lepiej.

Oczywiście we wszystkich rodzajach samochodów – bez względu na rodzaj stosowanego napędu – musisz wymieniać takie elementy jak opony, elementy układu zawieszenia, kierowniczego czy hamowania. Można się spodziewać, że im pojazd będzie bardziej nowoczesny, tym wizyta u mechanika wyniesie Cię więcej.

Wymiana baterii jest jednak jedynym większym kosztem, który pojawia się przy autach na prąd, a nie ma jej w innych silnikach. Nowa bateria potrafi kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale dokonuje się jej raz na około 1000 cykli ładowania. W praktyce więc jest całkiem prawdopodobne, że zanim pojawi się taka potrzeba, zdążysz wymienić auto na nowe.

Co ile ładować auto elektryczne?

W przypadku „elektryków” pojawia się pojęcie zasięgu. Określa on maksymalny dystans, jaki można przejechać na jednym ładowaniu baterii. To, ile kilometrów będzie mógł pokonać samochód, zależy m.in. od:

  • pojemności akumulatora,
  • masy pojazdu,
  • stylu jazdy (bardziej dynamiczna zużywa więcej energii),
  • ukształtowania terenu,
  • włączenia dodatkowych systemów (np. klimatyzacja, ogrzewanie, nawigacja).

Producenci (w zależności od marki i modelu) deklarują maksymalny zasięg od niespełna 200 do ponad 400 km bez ładowania. O ile mniejsze samochody najlepiej sprawdzą się w mieście, o tyle te większe z powodzeniem poradzą sobie nawet w długiej trasie.

Dynamika jazdy aut elektrycznych

  • Silniki elektryczne są powszechnie uważane za sprawniejsze niż ich klasyczne odpowiedniki. Dlaczego tak jest? W przypadku zwykłego silnika benzynowego rozpędzenie auta do prędkości wystarczającej, aby płynnie wyprzedzić samochód jadący z przodu, trwa przynajmniej kilka, a częściej kilkanaście sekund. Wynika to z faktu, że napędzające się nawzajem części muszą się po prostu rozpędzić do odpowiedniej prędkości, a moment obrotowy buduje się z czasem.
  • W „elektrykach” sprawa wygląda inaczej, ponieważ niemal cały moment obrotowy jest dostępny niemal od razu i rozdziela go komputer pokładowy. Nie ma w nich prawdziwej skrzyni biegów, więc z technicznego punktu widzenia rozpędzenie pojazdu jest prostsze. Dlatego auta na prąd poruszają się bardzo płynnie, błyskawicznie przyspieszają, co z kolei pozwala na bardziej dynamiczną jazdę.

Jak działa wiata fotowoltaiczna?

Wiaty fotowoltaiczne, zwane inaczej carportami, to metalowe konstrukcje pełniące jednocześnie funkcję garażu i ładowarki. Jedyną różnicą jest umiejscowienie na dachu paneli fotowoltaicznych i przeciągnięcie instalacji tak, aby po zaparkowaniu samochodu można go było swobodnie ładować energią słoneczną.

Przydomowe carporty mają zwykle moc około 6–7 kW, ale te komercyjne mogą być nawet kilkukrotnie mocniejsze. Montaż wiaty fotowoltaicznej to wygodny sposób na instalację ładowarki do samochodu. Co istotne, do jej postawienia nie jest potrzebne pozwolenie na budowę pod warunkiem, że powierzchnia konstrukcji nie przekracza 35 m2 powierzchni. Osoby prywatne coraz chętniej decydują się na takie rozwiązanie, korzystając przy tym z wyspecjalizowanych firm z doświadczeniem, takich jak na przykład Suncurrent (https://suncurrent.pl/carport-fotowoltaiczne-wiaty-i-garaze-czy-warto-montowac-panele-sloneczne-na-garaz/)

Czy warto kupić auto elektryczne?

Zakup auta elektrycznego to spory wydatek, ale w dłuższej perspektywie może być on opłacalny nie tylko dla środowiska, ale też dla Twojego portfela.

Warto pamiętać, że można ubiegać się o kilka form dofinansowania, w tym z programu „Mój Elektryk” na samochód oraz „Mój Prąd” na wiatę fotowoltaiczną. To proste sposoby na zmniejszenie kosztów i poprawę rentowności inwestycji.