obsługa pojazdu egzamin
|

Czynności kontrolno-obsługowe Kia Rio IV – egzamin

Na egzaminie prawa jazdy jednym z pierwszych zadań przyszłego kierowcy jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Zaliczamy do tego stan płynów eksploatacyjnych i działanie świateł. W skrócie jest to podstawowa obsługa pojazdu. Egzaminator losuje dwa elementy do sprawdzenia, a w razie wątpliwości może zadać pytanie uzupełniające. Szykujesz się do egzaminu na prawo jazdy? Przypomnij sobie, jak wygląda prawidłowa obsługa pojazdu na egzaminie.

Obsługa pojazdu Kia Rio IV – światła

Zanim nastąpi przygotowanie do jazdy, to należy sprawdzić stan techniczny pojazdu. Rodzaje świateł wybierane są losowo przez egzaminatora. Może on również poprosić o sprawdzenie działania sygnału dźwiękowego, czyli klaksonu. Działania wycieraczek i innych elementów obsługi pojazdu. Natomiast światła, to elementy stałe na każdym egzaminie na prawo jazdy.

Pierwszą czynność, którą musisz wykonać to włączenie samochodu. W tym celu należy przekręcić stacyjkę do drugiej pozycji, aby zapaliły się kontrolki. Uwaga! Nie uruchamiaj zapłonu. Następnie przejdź do sprawdzenia świateł wylosowanych na egzaminie. Jak sprawdzić poszczególne światła?

  • Postojowe,
  • Mijania,
  • Drogowe,
  • Hamowania/Stop,
  • Cofania,
  • Kierunkowskazy,
  • Awaryjne,
  • Przeciwmgielne.
źródło: Książka Credo – punkty kontrolne auta szkoleniowego
źródło: Książka Credo – punkty kontrolne auta szkoleniowego

Postojowe

Światła uruchamiamy, przekręcając o dwie pozycje włącznik w lewej manetce.  Wysiadamy z auta i sprawdzamy światła: dwie żarówki barwy białej z przodu i cztery żarówki barwy czerwonej z tyłu.

Mijania

Przekręcamy o trzy pozycje włącznik w lewej manetce. Wysiadamy z auta i sprawdzamy, czy świecą się dwa białe światła z przodu.

Drogowe

Uruchamiamy, włączając wcześniej światła mijania, a następnie przesuwamy lewą manetkę w kierunku deski rozdzielczej. Wysiadamy i sprawdzamy, czy świecą się dwie białe żarówki z przodu, są to te same żarówki co przy światłach mijania, po prostu świecą jaśniej. Wyłączamy, przyciągając do kierownicy lewą manetkę.

Hamowania/Stop

W tym przypadku należy poprosić o pomoc egzaminatora. Możliwości są dwie. Pierwsza, prosisz egzaminatora o sprawdzenie, czy światło działa. Druga, prosisz, aby to egzaminator wcisnął pedał hamulca. A ty sprawdzasz poprawność działania świateł (trzy czerwone światła z tyłu).

Cofania

Wciskamy pedał sprzęgła i włączamy wsteczny bieg. Z tyłu powinny świecić się dwa białe światła cofania. W tym przypadku trzeba pamiętać, że w różnych samochodach specyfikacja pojazdu może wymagać uruchomienia silnika. W takiej sytuacji poproś o pomoc egzaminatora.

Kierunkowskazy

Lewy kierunkowskaz włączamy, przesuwając lewą manetkę w dół. Wysiadamy i sprawdzamy światła po lewej stronie auta (przód i tył). Prawy kierunkowskaz włączamy, przesuwając lewą manetkę do góry. Wysiadamy i sprawdzamy światła po prawej stronie auta (przód i tył). Sprawdzamy również żarówki, które znajdują się z boku przy drzwiach z przodu.

Awaryjne

Włączamy, naciskając czerwony przycisk trójkąta. Znajdujący się na ogół pod radiem lub nawigacją. Wychodzimy i sprawdzamy dwie żarówki z tyłu. Dwie z przodu i dwie umieszczone z boku pojazdu.

Przeciwmgielne

Najpierw włączamy światła mijania, następnie przesuwamy w dół włącznik znajdujący się na lewej manetce. Włącznik samoczynnie wraca do wcześniejszej pozycji. Wysiadamy z auta i sprawdzamy, czy świecą się dwa  mocne czerwone światła z tyłu. W ten sam sposób wyłączamy światła przeciwmgielne.

Obsługa pojazdu – płyny eksploatacyjne

Wszystkie płyny, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie samochodu. Do tych płynów zaliczamy:

  • olej silnikowy,
  • płyn chłodniczy,
  • płyn hamulcowy,
  • płyn do spryskiwaczy.
źródło: Książka Credo – punkty kontrolne auta szkoleniowego

Olej silnikowy

Sprawdzamy jego poziom.  Zaczynamy od  odblokowania pokrywy silnika za pomocą dźwigni znajdującej się wewnątrz kabiny z lewej strony kolumny kierowniczej. Otwarcie następuje po przesunięciu przycisku zamka znajdującego się pod pokrywą silnika. Aby poprawnie sprawdzić poziom oleju, należy wiedzieć, gdzie znajdują się: wlew oleju silnikowego (czarna zakrętka z symbolem oleju) oraz wskaźnik poziomu oleju, czyli tak zwany bagnet (element z żółtą końcówką). Wyjmujemy bagnet i oczyszczamy jego końcówkę, wkładamy w to samo miejsce, z którego go wyjęliśmy. Znów wyciągamy i sprawdzamy, czy olej znajduje się pomiędzy minimum a maksimum. Jeśli oleju jest za mało, dolewamy go do wlewu. Musimy pamiętać, że olej sprawdzamy co najmniej po 15 minutach od wyłączenia silnika. Najlepiej przed jego włączeniem i gdy samochód stoi na prostej nawierzchni.

Płyn chłodniczy

Otwieramy pokrywę silnika tak jak w poprzednim przypadku. Jego poziom sprawdza się w zbiorniku umieszczonym z przodu silnika, lekko z lewej strony. Znacznik poziomu znajduje się na pojemniku od strony wewnętrznej. Natomiast wlew znajduje się lekko z prawej strony. Poziom płynu jest odpowiedni, gdy mieści się w zakresie między minimum a maksimum.

Płyn hamulcowy

Poziom płynu sprawdzamy w zbiorniku wyrównawczym, miarki znajdują się po obu jego stronach. Stan między minimum a maksimum jest prawidłowy.

Płyn do spryskiwaczy

Korek wlewu znajduje się wyraźnie po lewej stronie. Sprawdzamy po prostu jego dostępność, a nie tak jak w innych przypadkach płynów eksploatacyjnych poziom między minimum a maksimum. Drugą metodą sprawdzenia, czy płyn do spryskiwaczy się nie skończył jest przesunięcie prawej manetki w stronę kierownicy.

Pamiętaj, że w samochodach ze wspomaganiem układu kierowniczego znajduje się również płyn układy wspomagania. Jego stan sprawdzamy poprzez odkręcenie wlewu – oznaczony rysunkiem kierownicy.

Artykuł partnera Elka School Gdynia

Wszystkie wymienione powyżej elementy, które składają się na część praktyczną egzaminu na prawo jazdy, powinieneś znać przed przystąpieniem do egzaminu. To, czy będziesz musiał je dokładnie wskazać pod maską samochodu, czy tylko powiedzieć gdzie się znajdują, zależy już od egzaminatora.

Podobne wpisy