Na egzaminie prawa jazdy jednym z pierwszych zadań przyszłego kierowcy jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Zaliczamy do tego stan płynów eksploatacyjnych i działanie świateł. W skrócie jest to podstawowa obsługa pojazdu. Egzaminator losuje dwa elementy do sprawdzenia, a w razie wątpliwości może zadać pytanie uzupełniające. Szykujesz się do egzaminu na prawo jazdy? Przypomnij sobie, jak wygląda prawidłowa obsługa pojazdu na egzaminie.

Obsługa pojazdu Kia Rio IV – światła

Zanim nastąpi przygotowanie do jazdy, to należy sprawdzić stan techniczny pojazdu. Rodzaje świateł wybierane są losowo przez egzaminatora. Może on również poprosić o sprawdzenie działania sygnału dźwiękowego, czyli klaksonu. Działania wycieraczek i innych elementów obsługi pojazdu. Natomiast światła, to elementy stałe na każdym egzaminie na prawo jazdy.

Pierwszą czynność, którą musisz wykonać to włączenie samochodu. W tym celu należy przekręcić stacyjkę do drugiej pozycji, aby zapaliły się kontrolki. Uwaga! Nie uruchamiaj zapłonu. Następnie przejdź do sprawdzenia świateł wylosowanych na egzaminie. Jak sprawdzić poszczególne światła?

  • Postojowe,
  • Mijania,
  • Drogowe,
  • Hamowania/Stop,
  • Cofania,
  • Kierunkowskazy,
  • Awaryjne,
  • Przeciwmgielne.
źródło: Książka Credo – punkty kontrolne auta szkoleniowego
źródło: Książka Credo – punkty kontrolne auta szkoleniowego

Postojowe

Światła uruchamiamy, przekręcając o dwie pozycje włącznik w lewej manetce.  Wysiadamy z auta i sprawdzamy światła: dwie żarówki barwy białej z przodu i cztery żarówki barwy czerwonej z tyłu.

Mijania

Przekręcamy o trzy pozycje włącznik w lewej manetce. Wysiadamy z auta i sprawdzamy, czy świecą się dwa białe światła z przodu.

Drogowe

Uruchamiamy, włączając wcześniej światła mijania, a następnie przesuwamy lewą manetkę w kierunku deski rozdzielczej. Wysiadamy i sprawdzamy, czy świecą się dwie białe żarówki z przodu, są to te same żarówki co przy światłach mijania, po prostu świecą jaśniej. Wyłączamy, przyciągając do kierownicy lewą manetkę.

Hamowania/Stop

W tym przypadku należy poprosić o pomoc egzaminatora. Możliwości są dwie. Pierwsza, prosisz egzaminatora o sprawdzenie, czy światło działa. Druga, prosisz, aby to egzaminator wcisnął pedał hamulca. A ty sprawdzasz poprawność działania świateł (trzy czerwone światła z tyłu).

Cofania

Wciskamy pedał sprzęgła i włączamy wsteczny bieg. Z tyłu powinny świecić się dwa białe światła cofania. W tym przypadku trzeba pamiętać, że w różnych samochodach specyfikacja pojazdu może wymagać uruchomienia silnika. W takiej sytuacji poproś o pomoc egzaminatora.

Kierunkowskazy

Lewy kierunkowskaz włączamy, przesuwając lewą manetkę w dół. Wysiadamy i sprawdzamy światła po lewej stronie auta (przód i tył). Prawy kierunkowskaz włączamy, przesuwając lewą manetkę do góry. Wysiadamy i sprawdzamy światła po prawej stronie auta (przód i tył). Sprawdzamy również żarówki, które znajdują się z boku przy drzwiach z przodu.

Awaryjne

Włączamy, naciskając czerwony przycisk trójkąta. Znajdujący się na ogół pod radiem lub nawigacją. Wychodzimy i sprawdzamy dwie żarówki z tyłu. Dwie z przodu i dwie umieszczone z boku pojazdu.

Przeciwmgielne

Najpierw włączamy światła mijania, następnie przesuwamy w dół włącznik znajdujący się na lewej manetce. Włącznik samoczynnie wraca do wcześniejszej pozycji. Wysiadamy z auta i sprawdzamy, czy świecą się dwa  mocne czerwone światła z tyłu. W ten sam sposób wyłączamy światła przeciwmgielne.

Obsługa pojazdu – płyny eksploatacyjne

Wszystkie płyny, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie samochodu. Do tych płynów zaliczamy:

  • olej silnikowy,
  • płyn chłodniczy,
  • płyn hamulcowy,
  • płyn do spryskiwaczy.
źródło: Książka Credo – punkty kontrolne auta szkoleniowego

Olej silnikowy

Sprawdzamy jego poziom.  Zaczynamy od  odblokowania pokrywy silnika za pomocą dźwigni znajdującej się wewnątrz kabiny z lewej strony kolumny kierowniczej. Otwarcie następuje po przesunięciu przycisku zamka znajdującego się pod pokrywą silnika. Aby poprawnie sprawdzić poziom oleju, należy wiedzieć, gdzie znajdują się: wlew oleju silnikowego (czarna zakrętka z symbolem oleju) oraz wskaźnik poziomu oleju, czyli tak zwany bagnet (element z żółtą końcówką). Wyjmujemy bagnet i oczyszczamy jego końcówkę, wkładamy w to samo miejsce, z którego go wyjęliśmy. Znów wyciągamy i sprawdzamy, czy olej znajduje się pomiędzy minimum a maksimum. Jeśli oleju jest za mało, dolewamy go do wlewu. Musimy pamiętać, że olej sprawdzamy co najmniej po 15 minutach od wyłączenia silnika. Najlepiej przed jego włączeniem i gdy samochód stoi na prostej nawierzchni.

Płyn chłodniczy

Otwieramy pokrywę silnika tak jak w poprzednim przypadku. Jego poziom sprawdza się w zbiorniku umieszczonym z przodu silnika, lekko z lewej strony. Znacznik poziomu znajduje się na pojemniku od strony wewnętrznej. Natomiast wlew znajduje się lekko z prawej strony. Poziom płynu jest odpowiedni, gdy mieści się w zakresie między minimum a maksimum.

Płyn hamulcowy

Poziom płynu sprawdzamy w zbiorniku wyrównawczym, miarki znajdują się po obu jego stronach. Stan między minimum a maksimum jest prawidłowy.

Płyn do spryskiwaczy

Korek wlewu znajduje się wyraźnie po lewej stronie. Sprawdzamy po prostu jego dostępność, a nie tak jak w innych przypadkach płynów eksploatacyjnych poziom między minimum a maksimum. Drugą metodą sprawdzenia, czy płyn do spryskiwaczy się nie skończył jest przesunięcie prawej manetki w stronę kierownicy.

Pamiętaj, że w samochodach ze wspomaganiem układu kierowniczego znajduje się również płyn układy wspomagania. Jego stan sprawdzamy poprzez odkręcenie wlewu – oznaczony rysunkiem kierownicy.

Artykuł partnera Elka School Gdynia