Seryjne układy wydechowe montowane w samochodach, to najczęściej optymalne rozwiązanie, które ma wprowadzić kompromis między mocą, a generowanym hałasem. Czyli zapewnić jednostce optymalne wyciszenie. Wielu miłośników i amatorów tuningu chce jednak ulepszyć swoje auta, czy to tuningiem wizualnym, czy mechanicznym. Sportowe układy wydechowe są jedną z opcji tuningu, którą możesz wykorzystać w swoim samochodzie.

Przeczytaj artykuł i sprawdź, jakie są możliwości tuningu wydechu.

Czym są sportowe układy wydechowe?

Sportowe układy wydechowe (takie z prawdziwego zdarzenia) wpływają na polepszenie dynamiki jazdy i zwiększenie mocy. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie oporu przepływających spalin. Oczywiście miłośnicy tuningu docenią również rasowy dźwięk wydobywający się z rury wydechowej. Po co i dlaczego to robić, to już kwestia indywidualna. Jedni kochają sportowy dźwięk, inni chcą ulepszyć wydech, a jeszcze inni poprawić osiągi.

Jakie cechy są charakterystyczne dla sportowych układów wydechowych?

Trwałość i jakość powinna być dla Ciebie głównym kryterium, jeśli szukasz porządnych części tuningowych. Tu nie ma miejsca na tanie podróbki i zamienniki byle jakiej jakości. Jednym ze sklepów, który oferuje sportowe układy wydechowe jest rm-motors.com.

Znajdziesz tam kompletny wydech do danej marki pojazdu, katalizatory, downpipe, tłumiki, akcesoria i gadżety. To internetowy świat tuningu dla każdego miłośnika zmian wizualnych i mechanicznych w pojeździe.

Wracając jednak do cech charakterystycznych dla sportowych układów wydechowym, to między innymi są to:

  • trwała budowa kolektora wydechowego – często są robione na zamówienie, co dodatkowo sprawia, że są indywidualnie personalizowane. Charakteryzują się najczęściej wysokiej jakości metalowymi elementami.
  • tłumik o prostej konstrukcji, który najczęściej produkowany jest ze stali odpornej na kwasy. Głównym zadaniem jest maksymalne ograniczenie oporu w przepływie.
  • duża średnica wydechu – sportowe układy mają tłumiki o większej średnicy niż seryjne modele.
  • katalizator z rdzeniem ceramicznym lub metalowym.

Sportowe układy wydechowe, downpipe, tłumiki, katalizatory – czas na modyfikację auta!

Modyfikacja wydechu możesz zrobić po całości, lub wymienić konkretne jego elementy. Wszystko zależy od indywidualnego pomysłu i tego, co zamierzasz osiągnąć. Przykładowo w silnikach turbodoładowanych zwiększenie średnicy downpipe z 2,7 na 3 cale powoduje zwiększenie przepływu spalin, a co za tym idzie mocy. Poniżej prezentujemy kilka wybranych możliwości ze sklepu rm-motors.com.

Downpipe

Downpipe jest to zazwyczaj pierwszy element układu wydechowego występujący zaraz za turbosprężarką w przypadku samochodów turbodoładowanych oraz bezpośrednio za kolektorem wydechowym w przypadku samochodów z silnikiem wolnossącym.

Downpipe są dostępne między innymi dla takich marek jak:

  • Audi
  • BMW
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Mini
  • Mercedes
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Renault
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Subaru
  • Volvo
  • Volkswagen
  • Toyota
  • Can-Am Maverick

Downpipe najczęściej wykonany jest ze stali nierdzewnej, nierdzewnej żaroodpornej, rzadko ze zwykłej stali a czasami z tytanu. Wymiana tego elementu układu wydechowego przynosi największe korzyści przyrostu mocy, jednak nie licz na rewelacyjne efekty dźwiękowe. Do poprawy brzmienia służy modyfikacja pozostałego układu wydechowego lub jego poszczególnych części.

Katalizator

Wyróżniamy dwa rodzaje katalizatorów samochodowych. Katalizatory z ceramicznym rdzeniem oraz katalizatory z rdzeniem metalowym. Oba rdzenie zawierają szlachetne pierwiastki, które wchodzą w reakcję z gorącymi gazami spalin neutralizując w ten sposób szkodliwe substancje.

Katalizatory mają różne rodzaje przepustowości (ilość komórek na cal kwadratowy gdzie im mniej tym bardziej sportowy i większy przelot). Przepustowość katalizatorów seryjnych to zazwyczaj rząd wielkości 500-600 cpsi, a w przypadku katalizatorów sportowych 100-200 cpsi.

Tłumiki

Tłumik jest elementem układu wydechowego, który redukuje hałas powstający podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Tłumiki mogą być seryjne, sportowe oraz robione na zamówienie według konkretnych wytycznych.

  1. Tłumik absorpcyjny – spaliny przepływają przez perforowaną rurę i trafiają na watę tłumiącą (wata stalowa, mineralna lub szklana).
  2. Tłumik refleksyjny – spaliny odbijają się wielokrotnie od odpowiednio uformowanej przestrzeni, a przez to tracą prędkość i energię.
  3. Tłumik interferencyjny – spaliny rozdzielane są na dwa kanały o różnej długości. Po ponownym spotkaniu fale o różnej częstotliwości nakładają się na siebie (interferują) i wzajemnie wygaszają.
  4. Tłumik kombinowany – urządzenie, które tłumi dźwięki w szerokim zakresie częstotliwości. Poruszające się z dużą prędkością spaliny dopływają do tłumika rurą dolotową, gdzie zachodzą procesy tłumienia.

Sportowe układy wydechowe

Sportowe układy wydechowe składają się najczęściej z downpipe, frontpipe oraz cat-back (catback). Zastosowanie wysokiej jakości podzespołów oraz wymiana sterownika silnika pozwala na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Dodatkowo zmienia dźwięk wydechu na bardziej sportowy, agresywny i basowy.

Prezentowane produkty są przykładowe. Dostępność dla konkretnej marki i modelu samochodu, a także cenę sprawdzisz w sklepie rm-motors.com.