Wymieszanie się płynu chłodniczego z olejem nigdy nie świadczy o czymś dobrym. To więcej niż pewne, że doszło do rozszczelnienia układu smarowania, gdzie płyn chłodniczy zaciąga olej z silnika. Sytuacja może być również odwrotna. Kiedy nieszczelny jest układ chłodzenia, wtedy do oleju dostaje się płyn chłodniczy. Obie te sytuacje wskazują na nieszczelność układu smarowania i chłodzenia. Niestety często są objawem uszkodzonej uszczelki pod głowicą.

Płyn chłodniczy z olejem – jakie objawy wskazują na wymieszanie się obu płynów eksploatacyjnych?

Jeśli do układu chłodzenia dostaje się olej, poznasz to po tych trzech najczęstszych objawach.

  • Korek od zbiorniczka na płyn chłodzący oraz korek oleju pokryte są gęstą, brązowawą lub jasną mazią. Potocznie, jak i w slangu mechaników samochodowych jest ona nazywana majonezem, lub budyniem.
  • Zmiana koloru i zapachu płynu chłodniczego.
  • Wzrost ciśnienia w układzie chłodzenia. Uwaga może dojść do zagotowania się płynu chłodniczego, a nawet wyrzucania płynu zmieszanego z olejem na zewnątrz zbiorniczka.

Dymienie spod maski i zagotowany płyn chłodniczy – co robić?

Jeśli podczas jazdy nastąpi wzrost ciśnienia w układzie chłodzenia, a spod maski zobaczysz wydobywający się dym, to w miarę możliwości jak najszybciej zatrzymaj pojazd i wyłącz silnik. Poczekaj, aż mieszanina „uspokoi się”, poziom płynu powróci do miarowego, a przede wszystkim silnik się ochłodzi.

Zagotowany płyn chłodniczy

Pod żadnym pozorem NIE ODKRĘCAJ KORKA od zbiorniczka płynu chłodzącego. Grozi to poparzeniem skóry twarzy i dłoni. Przede wszystkim wybuchem płynu pod ciśnieniem.