Szeroko rozumiane bezpieczeństwo jazdy od lat stawiane jest na pierwszym miejscu. Za bezpieczeństwo odpowiadają nie tylko rozmaite systemy hamowania, pasy bezpieczeństwa czy kurtyny powietrzne. Są to też sprawnie działające podzespoły oraz układy, w tym układ napędowy. Jednym z jego elementów jest przegub, który odpowiada nie tylko za bezpieczeństwo, ale też komfort podróży oraz możliwość jazdy. Czym jest przegub? Jakie są objawy zużytego przegubu wewnętrznego?

Przegub – czym jest i jak działa?

Przegub to nic innego jak połączenie ruchome wykorzystywane w mechanice, które umożliwia przenoszenie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na koła samochodu. Głównym zadaniem komponentu jest więc zapewnienie elastycznego połączenia skrzyni biegów z piastą koła oraz półosią. To, ile przegubów znajduje się na półosi, ściśle uzależnione jest od tego, jaki typ zawieszenie posiada dany samochód.

W przypadku zawieszenia zależnego, koła połączone są za pomocą tzw. sztywnego mostu, a każda półoś posiada jedynie jeden przegub. Nowoczesne auta wyposażone są jednak w zawieszenie niezależne, które charakteryzuje się tym, że nie istnieje fizyczne połączenie pomiędzy zawieszeniem dwóch kół znajdujących się na jednej osi samochodu. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma przegubami: zewnętrznym i wewnętrznym. Bez względu na to, ile przegubów potrzebujesz, wszystkie niezbędne komponenty oferuje sklep internetowy S-Auto.

Wyróżniamy dwa rodzaje przegubów:

  • nierównobieżne – umożliwiają one przenoszenie momentu obrotowego pod określonym kątem, generując chwilowe zmiany prędkości obrotowej.
  • równobieżne – technologia ta nie powoduje chwilowych zmian prędkości obrotowej.

Objawy uszkodzenia przegubu

Jak rozpoznać uszkodzony przegub wewnętrzny? Pierwszym objawem uszkodzenia przegubu są drgania kierownicy, które nierzadko przenoszone są na całe nadwozie. Bardzo często nasilają się one wraz z przyspieszeniem, a maleją po wrzuceniu na bieg jałowy. Co ważne, przeguby wewnętrzne zużywają się znacznie szybciej niż przeguby zewnętrzne. 

Jakie są objawy zużytego przegubu zewnętrznego? Pierwszym sygnałem są stuki dochodzące z okolicy osi napędowej samochodu, które pojawiają się przede wszystkim podczas przyspieszania, a ustępują po wrzuceniu biegu neutralnego. Jest to bardzo charakterystyczny, metaliczny stukot. Dźwięki te początkowo słyszane będą przy maksymalnym skręcie koła. Z biegiem czasu stają się one coraz głośniejsze, wydobywając się nie tylko podczas skrętu koła, ale też wjazdu na przeszkodę. Podobne będą też objawy uszkodzenia półosi.

Przyczyny zwiększonego zużycia przegubów

Na zwiększone zużycie przegubów wpływają przede wszystkim dwa czynniki. Pierwszy z nich to błędy eksploatacyjne, m.in. brak stałej kontroli gumowej osłony przegubów. Ta odpowiada bowiem za ochronę części przed zabrudzeniem, a także czynnikami atmosferycznymi. Użytkując samochód z gumą w złym stanie, narażamy przeguby na dodatkowy kontakt ze szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi czy też środkami chemicznymi znajdującymi się na drodze. 

Dedykowane przeguby do samochodu kupisz tutaj: https://sklep.s-auto.pl/czesci-samochodowe/lista-produktow/przeguby,100198

Drugi czynnik to przeciążenia generowane przez układ napędowy. Gwałtowne przyspieszanie na zakrętach czy też ruszanie na skręconych kołach to jedne z najczęściej wymienianych przyczyn szybszego zużycia przegubów. Nie bez powodu najdłuższą żywotnością komponentów cieszą się samochody pokonujące długie trasy, a najkrótszą pojazdy użytkowane w mieście.