Zielone tablice versus tablice z zieloną czcionką. Czasowa rejestracja, a elektromobilność.

Z dniem 11 lipca 2019 roku wchodzą w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi w urzędach pojawią się tablice rejestracyjne z zieloną czcionką na białym tle. Nowelizacja Kodeksu Drogowego wprowadza tzw. czasową rejestrację samochodów, dzięki czemu, firmy zajmujące się handlem samochodami, będą mogły np. legalnie przeprowadzać jazdy próbne poza placem – sprzedawca aut będzie mógł wykorzystywać te same profesjonalne tablice rejestracyjne w wielu różnych pojazdach.Profesjonalna rejestracja umożliwi firmom przeprowadzanie jazd testowych niezarejestrowanymi wcześniej na terytorium RP lub za granicą pojazdami, bez konieczności rejestracji każdego z nich w urzędzie.
Natomiast prawdopodobnie wraz z początkiem 2020 roku będziemy mogli zobaczyć na polskich ulicach auta z zielonymi tablicami rejestracyjnymi. To skutek ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Znajdziemy w niej między innymi zapis mówiący, że „pojazd elektryczny i pojazd napędzany wodorem posiadają tablice rejestracyjne wskazujące na rodzaj paliwa wykorzystywanego do ich napędu”:
 
 
Wróćmy na moment do tablic z zieloną czcionką na białym tle.

Z projektu rozporządzenia wynika, że profesjonalne tablice rejestracyjne mają odróżniać się od zwykłych tablic. Dlatego będą miały:

  1. zielone litery 
  2. literę „P” w środku tablicy, za wyróżnikiem województwa i powiatu oraz wyróżnikiem przydzielonym w decyzji o przyznaniu profesjonalnych tablic rejestracyjnych

Profesjonalny dowód rejestracyjny będzie ważny 30 dni od daty wypełnienia. Jeśli zostanie wydany na wniosek jednostki badawczej producenta, wówczas blankiet będzie ważny sześć miesięcy (procedury i badania homologacyjne trwają dłużej niż 30 dni). W ciągu 30 dni od wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu (ma być wydawana na rok), właściciel takiej rejestracji będzie musiał zwrócić do odpowiedniego urzędu blankiety, dowody rejestracyjne oraz tablice rejestracyjne. Za niezastosowanie się do tego przepisu, przewidziano kary pieniężne, podobnie jak za udostępnianie tablic innym firmom.

Pojazd zarejestrowany na nowych zasadach będzie mógł być prowadzony przez kierowcę zatrudnionego przez daną firmę, a także przez klienta – osobę zainteresowaną zakupem pojazdu, ale w obecności pracownika wspomnianej firmy.

Dokumenty ma wydawać starosta. Uprawione podmioty, oprócz producentów pojazdów, mogą zamówić nie więcej niż 100 blankietów. Opłata za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów wyniesie 100 zł, a za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł. Starosta – w określonych przypadkach – może uchylić swoją decyzję, np. gdy podmiot uprawniony przekazał blankiety i tablice innemu użytkownikowi.

Z czasowej rejestracji nie będą mogli skorzystać wszyscy. Profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi mogą posługiwać się przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem w Polsce, zajmujący się produkcją, dystrybucją lub badaniami pojazdów, a także jednostki uprawnione (np. Instytut Transportu Samochodowego) lub jednostki badawcze producentów.

Przejdźmy zatem do zielonych tablic (tło) przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.

Zielone tablice rejestracyjne będą wyróżniać auta elektryczne i napędzane wodorem. Nie dotyczy to aut hybrydowych oraz aut typu plug-in. Przepis z zielonymi tablicami rejestracyjnymi wejdzie w życie prawdopodobnie 1 stycznia 2020 roku. 

Jak wyglądają? – Chcemy, aby zgodnie z ustawą ta zmiana była jak najmniej odczuwalna, dlatego proponujemy, aby jedyną różnicą jaka wystąpi pomiędzy zwykłymi tablicami rejestracyjnymi, a nowymi to był kolor tła. Wszystkie pozostałe rzeczy, to znaczy liczba liter, liczba cyfr, symbolika powiatów pozostaje taka sama – wyjaśniał Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Nowe regulacje rozliczania kosztów samochodów w firmach Klimatyzacja w aucie zimą. Używać czy nie i dlaczego? Ceny paliw. Czy czeka nas obniżka? Jakie przywileje dla kierowców aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi? Zielone tablice rejestracyjne mają przede wszystkim wyróżniać auto i dawać “znać” innymi kierowcom ale i policjantom, że jadący np. buspasem samochód, ma do tego prawo. – Jeżeli będziemy korzystać z pasów dla autobusów i taksówek, to inni kierowcy będą widzieli, że jedziemy samochodem elektrycznym i mamy do tego prawo. Podobnie będzie z parkowaniem. Dzisiaj zdarzają się mandaty za to, że parkujemy bez opłacenia biletu parkingowego. Zielona tablica ułatwi kontrolerom parkingowym robotę – wyjaśniają urzędnicy Jak czytamy w projekcie, o nowe tablice właściciele pojazdu elektrycznego albo napędzanego wodorem będą mogli wnioskować po 31 grudnia 2019 roku. Wcześniej, bo od dnia 15 grudnia 2019 roku tablice będzie mógł zamawiać organ rejestrujący. Co ważne, właściciele aut elektrycznych i wodorowych, którzy już zarejestrowali swój samochód, nie będą mieli obowiązku wymiany tablic na zielone.
(info: Ministerstwo Infrastruktury)