Golf jaki jest każdy widzi – 8 generacja wyjeżdża na drogi.

Okrzyknięty królem kompaktów, wyznacznikiem swojej klasy, autem wszech czasów. O premierze Golf’a 8 generacji nie wypada po prostu nie napisać.  Pompowanie balonika trwało kilka ostatnich miesięcy, aż dnia 24 października 2019 roku pojawił się on, we własnej osobie.

“Jaki jest Golf każdy widzi” – parafrazując jedno z powszechnie znanych powiedzeń. Volkswagen przyzwyczaił nas do tego, że w kolejnych odsłonach swoich modeli wprowadza niewiele zmian stylistycznych. W przypadku następujących po sobie generacji Golfa nie ma mowy o rewolucji, lecz o ewolucji. Z jednej strony, jak mawiają trenerzy, zwycięskiego składu się nie zmienia. Z drugiej strony wymiana samochodu na kolejny, który wygląda jak poprzedni nie ma chyba większego sensu? Choć może dla konserwatywnych klientów Volkswagena jednak ma. Gdyby ktoś z Was chciałby doszukać się różnic zewnętrznych względem poprzedniej generacji, oto podpowiedź:

VW wierny swojej tradycji wprowadza za to szereg zmian technicznych. Zaprojektowany na nowo kokpit, nowy system info-rozrywki, komunikacja Car2X, odświeżone silniki z funkcją Mild Hybrid, szeroka paleta systemów bezpieczeństwa już w standardzie.  Lista zmian w 8 generacji Golfa wydaje się dość długa. Może w tym właśnie tkwi fenomen sprzedaży tego auta? Zatem po kolei:

  1. Nowy Volkswagen Golf 8 jest wyposażony w matrycowe, w pełni adaptacyjne reflektory – IQ.LIGHT. 22 samodzielne LED’y w każdym reflektorze, szybki procesor analizujący aktualną sytuację na jezdni. Sterownik zarządza LED’ami na podstawie aktualnej prędkości oraz danych z przedniej kamery, map nawigacji i sygnału GPS. Co istotne, komputer sterujący działaniem reflektorów przygotowany jest na wypadek specyficznych sytuacji na drodze, jak np. mokra jezdnia, słaba widoczność, wykonywanie mocnego skrętu przy niskiej prędkości, czy też jazda autostradą. Na każdy z tych scenariuszy przygotowany jest specjalny algorytm, który kieruje snop światła we właściwym kierunku.                           

      2. Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej nowy Volkswagen Golf 8 wyposażony jest seryjnie w pakiet systemów bezpieczeństwa: Front Assist – układ ostrzegający o ryzyku kolizji, a także w razie konieczności interweniujący za pomocą układu hamulcowego (Emergency Braking reagujący także na pieszych i rowerzystów); Lane Keeping Assist – nie tylko ostrzega, ale też zapobiega niezamierzonemu zjazdowi z zajmowanego pasa ruchu, plus dodatkowo system monitorowania zmęczenia kierowcy. System eCall (również obligatoryjny w Europie) jest częścią standardowego wyposażenia nowego Golfa. Umożliwia on telefoniczny kontakt z centrum obsługi klienta, a także ze służbami ratunkowymi. W razie wypadku (wybuch poduszek) system samodzielnie zadzwoni po odpowiednie służby, które będą w stanie odczytać lokalizację samochodu, a także jego orientacyjny stan wraz z liczbą pasażerów w środku. Do tego na pokładzie znajdziemy system monitorowania martwego pola wraz z układem ostrzegającym o ruchu poprzecznym.

 

3. Silniki oraz system Mild Hybrid

Paletę silników będą tworzyły benzynowe jednostki 1.0 TSI (90-110 KM), 1.5 TSI Evo (130-150 KM) oraz diesle 2.0 TDI. Nie zabraknie hybrydy plug-in opartej o silnik 1.4 TSI (model stanowi rozwinięcie koncepcji aktualnego Golfa GTE).

Nowością będzie tzw. miękka hybryda, która do poprawy dynamiki oraz zmniejszenia zużycia paliwa używa alternatoro-rozrusznika zasilanego prądem 48V, który jest magazynowany w niewielkim akumulatorze litowo-jonowym. Prąd jest wytwarzany podczas hamowania, a VW deklaruje, iż uda się odzyskać nawet do 40% energii. W pierwszej kolejności system ma być dostępny w autach z silnikami 1.0 TSI i 1.5 TSI wraz ze skrzynią DSG. 



 Diesel 2.0 TDI o mocy 115 lub 150 KM pozostanie w ofercie Golfa 8.  Zużycie paliwa natomiast ma być niższe o 17 procent. Wersję GTE napędzać będzie zestaw 1.4 TSI wraz z silnikiem elektrycznym i 6-stopniową skrzynią DSG. Do wyboru 150 kW (204 KM) lub 180 kW (245 KM) mocy w szybszej wersji. Zespół akumulatorów ma pojemność 13 kWh (poprzednik 8,7 kWh). A co z GTI i R-ką? Według zapewnień producenta do gamy Golfa dołączą wersje: GTI, GTD oraz R. Wiadomo już, że będą droższe od swoich poprzedników z 7 generacji. 

   4. Wnętrze

Nowością jest centralny ekran ponad poziomem kokpitu (dotychczas był wbudowany w deskę rozdzielczą). W Golfie 8 zrezygnowano z przełączników, czy pokręteł do obsługi wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania i radia. Tego typu rozwiązanie otrzyma również elektryczny VW ID.3 . Innowacyjny układ konsoli środkowej pozwolił na umieszczenie w jej dolnej części dodatkowego schowka. Tunel środkowy wersji z automatyczną skrzynią biegów DSG odkrywa kolejną nowość: sterowanie „po kablu” („shift by wire”) za pomocą małego joysticka. Działa on na podobnej zasadzie jak w wielu autach klasy premium.

   5. System multimedialny

Nacisk położono na rozwój systemów multimedialnych i wspierających kierowcę. Golf VIII ma m.in. reagować na gesty, rozpoznawać mowę, łączyć się z telefonami, współpracować z aplikacjami i telefonami komórkowymi, Wszystkie ikonki można układać wg. własnych preferencji. Można też zaprojektować własny ekran startowy, który może przykładowo skupiać się na kontaktach telefonicznych wraz z mniejszymi kafelkami do innych funkcji.  Golf wyposażony jest w Head-Up Display,

do tego infografika przedstawiająca auto; regulujemy interesujące nas opcje poprzez kliknięcie w odpowiedni element . System nawigacji satelitarnej umożliwi interaktywne zarządzanie drogą do celu: można wskazać punkty pośrednie i je ustawić w kolejności na  takiej samej zasadzie jak w Google Maps. Wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala prezentuje istotne z punktu widzenia kierowcy dane jak: prędkość, obrotomierz czy mapa systemu nawigacji. Nowe rozwiązanie oferuje więcej widoków, a także szersze możliwości personalizacji. Co istotne, wszystkim zarządza się za pomocą przycisków wielofunkcyjnej kierownicy. W celu ułatwienia życia za kółkiem dostępny będzie również wirtualny asystent Alexa (rozwijany przez firmę Amazon). Kierowca będzie mógł poprosić Alexa o włączenie muzyki, sprawdzenie wiadomości, odczytanie prognoz pogody oraz kontrolowanie kompatybilnych urządzeń poprzez komendy głosowe. 

 

6. Car2X
Dużo mówi się o zaletach komunikacji między samochodami. Jest to zrozumiałe, bo wielu zdarzeń jak np. karamboli można by uniknąć gdyby kierowcy otrzymali wcześniej informację na temat zagrożenia, które jest przed nimi. Nowy Volkswagen Golf jako pierwsze auto koncernu, które będzie seryjnie wyposażone w Car2X. Tan akronim oznacza komunikację samochodu z „X” czyli w tym przypadku z innymi obiektami. System wykorzystuje częstotliwości zarezerwowane dla WiFi i rozsyła informacje na temat potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń na odległość kilkuset metrów od siebie. Samochody znajdujące się w zasięgu i jadące tą samą drogą otrzymają komunikat o niebezpieczeństwie w postaci ostrzeżenia na wirtualnym ekranie kierowcy. Ostrzeżenia są dwuetapowe – najpierw w odległości około 150-200 m, a później około 50 m. Istotne jest to, że system ten nie wykorzystuje sieci komórkowej do komunikacji, więc jego działanie nie będzie ograniczone dostępnością nadajników. Dodatkowo: użytkownik nie ponosi żadnych kosztów wynikających z korzystania z tego rozwiązania. Volkswagen zapewnia, że technika ta będzie sukcesywnie wprowadzana do kolejnych samochodów tego koncernu. Zarezerwowano także jeden kanał dla pojazdów uprzywilejowanych. Nadawany przez niego sygnał będzie odbierany m.in. w nowym Golfie i na ekranie wirtualnych zegarów otrzymamy informację w jakiej odległości, a także z jakiego kierunku zbliża się do nas pojazd uprzywilejowany. 


Czy 8 generacja to Golf na miarę naszych czasów?

Ergonomiczne i dobrze wykonane wnętrze. Nowy system info-rozrywki wydaje się dużo nowocześniejszy i bardziej przyjazny użytkownikom. Usprawnione systemy bezpieczeństwa: znacznie bardziej zaawansowani asystenci kierowcy, w tym Head-Up Display, w pełni adaptacyjne, matrycowe reflektory LED, system komunikacji Car2X. Postęp jest zauważalny, ale jedynie we wnętrzu…